هزینه تولید محتوا

بسیاری از افراد در مورد هزینه تولید محتوا سوالاتی مطرح می کنند که خب نمی توان به این سوال پاسخ روشنی داد. این سوالات البته در هزینه محتوا خلاصه نمی شود، بلکه سایر خدمات نظیر هزینه طراحی وبسایت و غیره را نیز در بر می گیرد.
این در حالی است که امکان محاسبه قیمت یک خانه و زمین وجود دارد؛ اما برای محاسبه قیمت تولید محتوا با چالش های زیادی مواجه هستیم. دلیل این امر هم وجود عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت محتوا است.

نحوه محاسبه هزینه تولید محتوا

روش های مختلفی برای محاسبه هزینه محتوا وجود دارد که یکی از آنها محاسبه تعداد کلمه است. بسیاری از سایت ها براساس تعداد کلمه اقدام به تعیین قیمت محتوا می کنند.
مثلا برای محاسبه هزینه یک محتوای 1000 کلمه ای باید این تعداد را در قیمت ثابت تعیین شده ضرب کنیم. مثلا اگر قیمت هر کلمه 50 تک تومان باشد، هزینه تولید محتوای 1000 کلمه ای 50 هزار تومان می شود.
البته روش های مختلفی برای محاسبه قیمت تولید محتوا وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ماشین حساب های آنلاین است.
بسیاری از سایت ها با قرار دادن این ماشین حساب ها که قیمت پایه را به صورت پیشفرض در خود ثبت کرده اند، این امکان را به مشتریان می دهند تا با وارد کردن تعداد کلمات هزینه نهایی را محاسبه کنند.

عوامل موثر در تعیین قیمت محتوا

هنگامی که یک محصول را خریداری می کنید، قیمت نهایی آن بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین شده است. مثلا برای محاسبه قیمت یک دست کت و شلوار ابتدا باید قیمت اصلی پارچه، دستمزد خیاط، هزینه حمل و نقل و مالیات را محاسبه کرد.
حال اگر این محصول را از بوتیک خریداری کنید باید هزینه های مربوط به اجاره مغازه، دستمزد کارکنان، هزینه برق و غیره را نیز لحاظ کنید. تمامی این فاکتورها روی قیمت نهایی کت و شلوار تاثیر می گذارند.
اکنون برای تعیین هزینه تولید محتوا نیز باید یک سری فاکتور را مد نظر قرار داد.

  • کیفیت محتوا

اگر سری به سایت های ترجمه بزنید خواهید دید که قیمت ترجمه ها به سه بخش برنزی، نقره ای و طلایی دسته بندی شده اند.
ترجمه برنزی قطعا کیفیت پایینتری نسبت به دو ترجمه دیگر دارد. از این رو قیمت آن کمتر است. اما هزینه ترجمه نقره ای و طلایی به دلیل اعمال برخی نکات فنی گران تر است. مثلا در ترجمه طلایی هیچ استفاده ای از ماشین های ترجمه نشده و تمام اصول نگارشی در متن رعایت شده است.
در تولید محتوای متنی نیز همین قاعده حکمفرما است. مثلا محتواها به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

  1. محتوای تالیفی: محتوای درجه یک که توسط متخصصان نگارش شده و از هیچ سایتی کپی برداری نشده
  2. محتوای بازنویسی شده: محتوای درجه 2 که توسط نویسندگان محتوا و کپی رایترها تهیه شده. در این محتواها سعی شده تا مطالب سایت های دیگر به گونه ای بازنویسی شوند که از نظر گوگل کپی محسوب نشود.
  3. محتوای تلفیقی: این محتوا درجه 3 بوده و تلفیقی از مطالب کپی شده و تالیفی می باشد. به طوری که 60 الی 70 درصد آن بازنویسی شده و مابقی گرداوری مطالب از سایت های دیگر است.

مطمئنا قیمت محتوای تالیفی از سایر نمونه ها گران تر است.

  • محتوای سئو شده

در صورتی که کارشناسان سئو اقداماتی برای بهینه کردن محتوا انجام دهند، قیمت محتوا افزایش خواهد یافت. سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که روی متن اعمال شده تا موتورهای جستجو راحتتر مطالب را پیدا کنند.
این کار نیاز به صرف زمان و انرژی دارد. از این رو بر قیمت نهایی محتوا تاثیر می گذارد.

  • حجم محتوا

بسیاری از شرکت های تولید محتوا اقدام به ارائه پکیج های محتوا می کنند. مثلا برای سایت های پربازدید نظیر نمناک که رقابت سنگینی برای بالا ماندن در صدر نتایج جستجو با رقیبان خود دارند، پکیج های چند صد هزار کلمه ای در نظر گرفته شده است.
طبق یک قانون کلی که در تجارت و کسب و کاراعمال می شود، خرید عمده موجب کاهش قیمت اولیه محصولات می شود. مثلا اگر یک دوربین مدابسته بخرید قیمت آن 2 میلیون است. اما اگر 100 عدد از همین دوربین خریداری کنید، قطعا فروشند تخفیف بسیار خوبی به شما داده و قیمت نهایی دوربین ها را تا 30 الی 40 درصد برای شما کاهش می دهد.
در تولد محتوا نیز همین قاعده اعمال می شود. یعنی اگر حجم محتوا زیاد باشد، قیمت نهایی آن نیز کاهش خواهد یافت.

  • سختی موضوع (تخصصی بودن متن)

محتواها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می شوند. مثلا موضوعاتی در خصوص کرونا، کاشت مو، تاریخچه زندگی سلبریتی ها و غیره جزو مطالب عمومی محسوب می شوند.
اما مطالبی که در حوزه سیاست، حقوق و غیره تولید می شوند، جزو مطالب تخصصی در نظر گرفته شده و قیمت آنها گرانتر است.
طبیعتا برای نوشتن مطالب تخصصی نیاز به نویسندگان تخصصی و صرف انرژی بیشتر است.

  • زمان بندی

مطمئنا شرکت های تولید محتوا مشتریان زیادی دارند که هر کدام حجم انبوهی از سفارشات را ارائه داده اند. مسلما اغلب مشتریان نیز انتظار دارند تا سفارشات آنها در کمترین زمان ممکن به دست آنها برسد.
اما این امر نیاز به صرف انرژی بیشتر دارد. از طرفی ممکن است شما به عنوان مشتری در صف آخر سفارشات قرار داشته باشید. بنابراین برای این که به صف اول مشتریان برسید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
بنابراین زمان تحویل خدمات روی قیمت نهایی کار تاثیر می گذارد.

  • زبان محتوا

برخی از سایت های بین المللی اقدام به تولید محتوا به زبان های گوناگون می کنند. این امر روی قیمت محتوا تاثیر به سزایی دارد.
مطمئنا قیمت محتوای لاتین بسیار گران تر از محتوای فارسی است. حال تصور کنید که این محتوا به زبان عربی یا چینی نیز ترجمه شود. طبیعتا قیمت آن به مراتب بیشتر می شود.
ترجمه ای بودن محتوا
برخی از محتوا به صورت ترجمه ای ارائه می شوند. یعنی نویسندگان موضوع مورد نظر را از روی مقالات لاتین ترجمه می کنند. این کار از نظر گوگل هیچ ایرادی ندارد و جزو محتوای یونیک محسوب می شود.
از آنجایی که ترجمه متون نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد به تبع روی قیمت نهایی کار نیز تاثیر می گذارد.

  • رپورتاژ بودن متن

رپورتاژ آگهی یکی از روش های نامحسوس برای تبلیغات است. اگر سری به سایت های پربازدید مخصوصا خبری بزنید، خواهید دید که مطالب متخلفی منتشر شده اند که درون آن لینک های زیادی وجود دارد.
آن لینک ها در واقع منابعی هستند که با فشردن روی آن ها به سایت آنها هدایت می شوید.
موضوع رپورتاژ باید به گونه ای نوشته شود هیچ اثری از تبلیغ در آن نباشد. مخاطبان روی محتوای تبلیغاتی بسیار حساس هستند. به طوری که به اعتبار آن محتوا شک می کنند.
معمولا محتوای تبلیغاتی به صورت یکجانبه به تعریف و تمجید محصولی پرداخته است. از این رو مخاطبان به دنبال مطالبی هستند که به صورت بی طرفانه از یک محصول تعریف کنند.

  • سختی کلمه کلیدی

هر موضوعی که توسط نویسندگان محتوا تولید می شود دارای یک کلمه محوری است. این کلمه محوری یا کلیدی در واقع کلمه ای است که بیشترین میزان سرچ را نزد کاربران داشته است.
طبیعتا برخی از این کلمات سختی خاص خود را دارند.
مثلا کلمه کلیدی "سفارش تولید محتوا" یکی از کلماتی است که بسیاری از سایت ها تلاش می کنند تا آن را در صدر نتایج جستجو بیاورند.
بنابراین نوشتن موضوع درباره این کلمه کلیدی و بالا آوردن آن در نتایج گوگل نیاز به صرف هزینه و ارنژی بیشتری دارد.

روش های محاسبه قیمت محتوا

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم یکی از روش های محاسبه قیمت محتوا بر اساس تعداد کلمه است.
اما برای سایت ها بر اساس تعداد صفحه محاسبه می کنند. این امر نیاز به دقت بیشتری دارد. شما به عنوان مشتری باید حواستان را جمع کنید تا شرکت های محتوا اقدام به نوشتن مطالب با فونت های بالا نکنند.
فونت استاندارد نوشتن محتوا در Word 12 و 14 است.
یکی دیگر از روش های بر اساس تعداد مقالات است. یعنی شرکت تولید محتوا 20 محتوای نگارش شده به شما تحویل می دهد و به ازای آن مبلغی را از شما دریافت می کند.
البته در این روش نیز ممکن است سوءتفاهماتی پیش بیاید.
یعنی ممکن است برخی از مقالات 2 صفحه باشند، برخی نیز 10 صفحه. بنابراین بهترین روش برای محاسبه هزینه محتوا بر اساس تعداد کلمه است.

هنگام انتخاب شرکت های تولید محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام سفارش تولید محتوا باید به آن توجه کنید، انتخاب یک شرکت حرفه ای است. شرکت های زیادی در حال ارائه خدمات هستند که همه آنها از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
یک شرکت تولید محتوا باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • وقت شناس
  • دارای تیم تولید محتوای قوی
  • دارای سبک نگارشی منحصر به فرد
  • ارائه خدمات گوناگون
  • هزینه های مناسب
  • پشتیبانی و پاسخگویی مناسب
  • ارائه خدمات باکیفیت
  • به روز بودن
  • اتخاذ روش های نوین بازاریابی
  • و ...

بنابراین قبل از انتخاب شرکت تولید محتوا فاکتورهای فوق را مد نظر قرار دهید. متاسفانه بسیاری از شرکت های تولید محتوا با روش های غلط و اشتباه خود سعی در درآمدزایی داشته و با خدمات خود ضربه ای سخت به کسب و کار مشتریان می زنند.

نوشتن دیدگاه