محتوای پویا چیست؟ ترفندهای محتوای داینامیک جهت فروش

یکی از ابزارهای مهمی که در سال های اخیر گوگل و بسیاری از وبسایت های مهم دنیا از آن استفاده می کنند، محتوای پویا یا محتوای دینامیک است. کمک گرفتن از محتوای پویا باعث می شود تا کاربران تجربه لذت بخشی را از جستجو در وب به دست آورند. در ادامه با یک مثال ساده، نقش محتوای پویا را در جستجوهای روزمره کاربران و پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی بیان می کنیم.

مثالی برای درک بهتر محتوای پویا

تصور کنید برای خرید لباس به یک فروشگاه بزرگ مراجعه می کنید. شما در ابتدا مشخصات لباسی را که می خواهید برای فروشنده توضیح می دهید. فروشنده کلیه لباس هایی که همه یا بخشی از ویژگی های مورد نظر شما را دارند، به شما ارائه می دهد. به این ترتیب، هم در وقت شما صرفه جویی می شود و هم احتمال پیدا کردن لباس متناسب با سلیقه شما بیشتر خواهد بود. محتوای پویا در گوگل نیز تقریبا با این مثال سازگاری دارد. هنگامی که شما به یک وبسایت بزرگ وارد می شوید و قسمت های مورد علاقه خود را بررسی می کنید، اطلاعات مربوط به کلیه کالاها و بازدیدهای شما در پایگاه داده ذخیره می شوند. در مراحل بعدی که شما به آن وبسایت مراجعه می کنید و یا در کلیه پلتفرم های مرتبط با گوگل جستجو انجام می دهید، گوگل مطالبی را که به آخرین بازدیدهای شما شباهت دارد، در دسترس شما قرار می دهد. این مساله همان مفهوم محتوای پویا است که دسترسی به علاقه مندی های کاربر را ساده تر می سازد. محتوای پویا در  مورد انواع محتواها و تبلیغات قابل استفاده خواهد بود.

نکته مهمی که درباره محتوای پویا وجود دارد این است که با گذشت زمان سلایق و علایق کاربران می تواند تغییر کند. برای مثال، در زمانی که شما برای خرید گوشی موبایل در اینترنت جستجو می کنید، محتوای پویای نمایش داده شده شامل انواع گوشی های تلفن همراه خواهد بود. اگر پس از مدتی جستجوی شما به خرید لوازم آرایش مربوط باشد، نوع محتوای پویای نشان داده شده متناسب با آن تغییر خواهد کرد. به این ترتیب، در هر برهه ای از زمان محتوای پویا به کاربران کمک می کند تا متناسب با نیاز خود به بهترین محتواها و حتی تبلیغات گوگل دسترسی پیدا کنند.

در این مقاله قصد داریم به بیان جزئیات مربوط به محتوای پویا پرداخته و انواع محتوای پویا را معرفی کنیم. همچنین خواهیم دید که محتوای پویا نسبت به محتوای ایستا چه تاثیراتی می تواند بر پیشرفت سایت و افزایش فروش محصول داشته باشد.

مثالی برای درک بهتر محتوای پویا 

محتوای پویا چیست؟

محتوای پویا عبارت است از هر گونه محتوای آنلاین یا دیجیتالی که بنا بر نیاز کاربر و بر اساس رفتار او در پلتفرم های مختلف گوگل، مانند وبسایت ها و برنامه ها، نمایش داده می شود. محتوای پویا می تواند به صورت متن صوت و یا تصویر باشد.

یکی از مثال های مرتبط با محتوای پویا که ممکن است تاکنون با آن برخورد کرده باشید، جستجو در وبسایت یوتیوب است. ممکن است پیش از این برای موضوعی مانند آموزش سئو، در سایت یوتیوب جستجوهایی انجام داده باشید. در مراجعات بعدی خود به این سایت متوجه خواهید شد که عمده توصیه های ویدیویی که در لیست این سایت به شما نمایش داده می شوند، کاملا مرتبط با سئو و موضوعات مشابه خواهند بود. این گونه توصیه ها بر اساس رفتار و اولویت های گذشته شما در یوتیوب و سایر متعلقات گوگل تعیین می شوند. به این ترتیب، علاوه بر صرفه جویی در زمان کاربر، میزان بازدید از محتواهای مرتبط نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از محتوای پویا در کمپین تبلیغاتی گوگل نیز مرسوم است. به طوری که در بسیاری از موارد با جستجوی عبارات مختلف اما هم معنا توسط کاربر به آدرس های (تبلیغات) یکسان هدایت می شود. جالب است بدانید که عنوان یک تبلیغ مشخص، بنا بر عبارت جستجو شده توسط کاربر، قابل تغییر خواهد بود. در اینجا نیز می‌توان اهمیت پاسخگویی به نیاز کاربران از سوی وبسایت های مختلف را به خوبی احساس کرد.

سایت هایی که از محتوای پویا استفاده می کنند، در هر بار مراجعه کاربر، ظاهری متفاوت نمایش می دهند این مساله به نوع نیاز کاربر و بازدیدهای اخیر وی بستگی خواهد داشت. وجود تغییرات ظاهری را در مراجعه دو کاربر مختلف به یک سایت مشخص نیز می توان مشاهده کرد. در واقع اگر دو کاربر به صورت همزمان به یک وبسایت مشخص مراجعه کنند، محتواهای مختلفی را مشاهده خواهند کرد. این تفاوت ها به نوع جستجوهای قبلی این دو کاربر بستگی خواهد داشت. به این ترتیب، هدف اصلی استفاده از محتوای پویا درک بهتر نیاز کاربر و صرفه جویی در زمان و انرژی او خواهد بود.

محتوای پویا چیست؟

محتوای ایستا چیست؟

بر خلاف محتوای پویا، محتوای ایستا محتوایی است  که بدون تغییر و به صورت ثابت در اختیار کاربر قرار می گیرد. در واقع، هنگامی که فایل مربوط به یک محتوا بر روی سرور وبسایت آپلود می شود، تا زمانی که محتوای یاد شده با محتوایی جدید جایگزین شده و یا تغییر نکند این محتوا ثابت می ماند. به طوری که در هر بار جستجوی کاربر و مراجعه به این وبسایت، دقیقا همان محتوا را مشاهده خواهد شد. ذخیره محتوای استاتیک بر روی سرور نسبت به محتوای پویا ساده تر بوده و به انرژی کمتری نیاز دارد.

لازم است به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان نمی توان محتوای پویا را نسبت به محتوای ایستا برتری داد. در واقع، در هر وبسایت موفق لازم است از ترکیب هر دو محتوا استفاده شود. به جرات می توان گفت که در مراجعات اولیه کاربر به یک وبسایت مشخص، محتوای ایستا تاثیر بسزایی خواهد داشت. اما با توجه به اینکه بر اساس آمارهای گوگل در حدود ۱۵ درصد از جستجوهای کاربران در روز شامل عبارات جدیدی می شود، بنابراین استفاده از محتوای پویا در کنار محتوای ایستا به دیده شدن هر چه بهتر یک وبسایت کمک خواهد کرد.

تفاوت محتوای پویا و محتوای ایستا چیست؟

محتوای ایستا در گام های اولیه طراحی یک وبسایت، در اولویت است. استفاده از محتوای با کیفیت کمک می کند تا کاربر هنگام جستجوی عناوین مرتبط، به وبسایت مورد نظر هدایت شود. پیاده سازی محتوای ایستا نسبت به محتوای پویا ساده تر خواهد بود. اما یکی از نقطه ضعف های محتوای ایستا شخصی نبودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا عملکرد وبسایت کاهش پیدا کند. به این ترتیب، کمک گرفتن از محتوای پویا در کنار محتوای ایستا برای پیشرفت وبسایت و دیده شدن آن ضروری خواهد بود.

برخی از مزایای استفاده از محتوای پویا در کنار محتوای ایستا عبارتند از:

  • ویژگی کاربر پسند بودن وبسایت را بهبود می بخشد
  • برخی ویژگی های حیاتی وب سایت از جمله تبدیل، نرخ پرش، بازدیدهای برگشتی و مانند آن ها را بهبود می دهد
  • پویا بودن یک وب سایت نیاز به نگهداری همه جانبه از محتوای آن را کاهش می دهد.

انواع محتوای پویا چیست؟

محتوای پویا در مراحل مختلف بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، بازاریابان به دنبال آن هستند تا از محتوای پویا در همه مراحل قیف خرید، از آگاهی تا جذب مشتری، حفظ فروش و تعامل، استفاده کنند. در ادامه به نحوه استفاده از محتوای پویا در مراحل مختلف بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

استفاده از محتوای پویا در مرحله آگاهی و اطلاع رسانی

یک فروشنده کالا یا خدمات در گام ابتدایی باید بتواند افراد را از وجود محصول یا خدمات خود آگاه سازد. فرستادن ایمیل یکی از روش های آگاهی دادن به کاربران است. اما باید از محتوای پویا نیز به عنوان یک کاتالیزور قوی استفاده نمود تا نتایج حاصل از اطلاع رسانی تقویت شود.

نحوه استفاده از محتوای پویا در ایمیل اطلاع رسانی می تواند به صورت ایجاد یک ایمیل سفارشی باشد. به این معنا که بر اساس سوابق جستجوی کاربران، جمعیت شناسی و اولویت ها، می توان یک الگوی ایمیل سفارشی برای ارسال به کاربران طراحی نمود.

محتوای پویا برای تعامل با کاربر در وب سایت هدف

پس از آن که کاربر را از طریق ابزار اطلاع رسانی (ایمیل یا کمپین تبلیغات) هدایت کردید، باید بتوانید مرتبط ترین محتوا را در اختیار او قرار دهید. این کار یک معامله برد برد برای شما و کاربر خواهد بود. زیرا کاربر در مدت زمان کوتاهی می تواند به نیاز خود دسترسی پیدا کند و شما نیز به فروش محصول یا خدمات خود نزدیک تر می شوید. قابلیت جستجو در سایت، توصیه های محصولات و محتوای مرتبط، وجود پنجره های بازشو روی صفحه و مواردی از این قبیل، به افزایش تعامل سایت با کاربر کمک خواهد کرد.

استفاده از محتوای پویا برای تبدیل

در این مرحله استفاده از محتوای پویا کمک می کند تا کاربر برای خرید محصول یا خدمات اقدام کند. به زبان ساده تر می توان گفت که پس از زمینه سازی در مرحله معرفی وبسایت، حال زمان آن رسیده است که شدت بازاریابی را افزایش دهید. استفاده از بنرهای نمایشی، تبلیغات محتوای بومی سایت، بهره بردن از فرم ها و یا چت-ربات ها، اصلی ترین اقداماتی هستند که در این مرحله مفید واقع می شوند.

محتوای پویا برای تبلیغات نمایشی

امروزه استفاده از محتوای پویا برای تبلیغات نمایشی گوگل نیز به امری رایج تبدیل شده است. در گذشته، نمایش تبلیغات گوگل برای همه کاربران یکسان و ثابت بود. اما امروزه ویژگی پویایی تبلیغات نمایشی گوگل باعث شده تا این تبلیغات با نیاز هر مشتری و علایق وی سازگار گردد.

در واقع تبلیغات نمایشی گوگل به گونه ای شخصی سازی می شوند که با استفاده از داده های دریافتی از هر کاربر، مرتبط ترین محصولات و پیشنهادات در دسترس وی قرار می گیرند. عمده سیگنال های ارائه شده به کاربر شامل محصولاتی خواهد بود که او قبلا مرور کرده است.

کمک گرفتن از محتوای پویا در تبلیغات نمایشی، مزیت های فراوانی برای تبلیغ کنندگان خواهد داشت. با این حال، کاربران نیز به کمک این ویژگی گوگل می توانند در کمترین زمان ممکن نیاز خود را برآورده سازند.

مزایای محتوای پویا چیست؟

مزایای محتوای پویا نسبت به محتوای ایستا در جنبه های مختلف بازاریابی محسوس است. برای مثال، هنگامی که در یک سایت فروشگاهی، محصولات مرتبط با جستجو های اخیر کاربر نمایش داده می شود، امکان مشاهده کالاها و خدمات افزایش پیدا می کند. به همان نسبت نیز می توان به خرید آن ها توسط کاربر امیدوار بود.

یکی از مزیت های محتوای پویا در آگاهی دادن به کاربران، ایجاد الگوها و پلتفرم های جذاب بر اساس نیاز کاربر است. در واقع، هنگامی که الگوی ایجاد شده برای یک ایمیل اطلاع رسانی با نیاز کاربر تطابق داشته باشد، امکان تشویق و جذب کاربر به دنبال کردن محتوای ایمیل بیشتر خواهد بود. این در حالی است که محتوای ایستا نمی تواند چنین تاثیری را بر کاربران بگذارد و یا تاثیر آن بسیار کم خواهد بود.

کمک گرفتن از چت ربات ها در سایت امکان تعامل بیشتر کاربر با وبسایت را فراهم می کند. این مساله در نهایت می تواند به جذب بهتر کاربر تا مرحله خرید کالا یا خدمات کمک کند.

برخی از مهم ترین مزایای یک وبسایت پویا نسبت به وبسایت استاتیک به قرار زیر هستند:

  • انعطاف پذیری بالای وبسایت
  • افزایش سرعت بروزرسانی وبسایت
  • افزایش ظرفیت اطلاعات ذخیره شده در وبسایت
  • کاهش هزینه به روز رسانی وبسایت
  • امکان مدیریت بهینه محتوا وبسایت

این در حالی است که در یک سایت استاتیک اعمال هر گونه تغییر در محتوای سایت، زمانبر و نسبتا پر هزینه است. علاوه بر این، برای ایجاد تغییر لازم است با طراح سایت در ارتباط باشید. البته نمی توان نسبت به برخی مزایای سایت های استاتیک از جمله سرعت بارگذاری و امنیت بالای آن بی تفاوت بود. با این حال، حجم محتویات ذخیره شده بر روی یک سایت استاتیک نسبت به وبسایت پویا بسیار کمتر خواهد بود. این مساله بر پیشرفت سایت و دیده شدن آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معایب محتوای پویا چیست؟

زمینه استفاده از محتوای پویا برای یک وبسایت، استفاده از هاست مناسب و سرورهای قوی است. زیرا سرعت بارگذاری یک وبسایت پویا باید بسیار بالا باشد. همچنین برای استفاده از محتوای پویا لازم است استانداردهای کد نویسی برای سایت مورد نظر به طور کامل رعایت شود. در غیر این صورت نمی توان نتیجه رضایت بخشی از آن دریافت نمود.

با توجه به اینکه تجهیز یک سایت به محتوای پویا نیاز به صرف زمان و منابع بیشتری دارد، بنابراین طبیعی است که هزینه اولیه ایجاد سایت پویا بالاتر از وبسایت های استاتیک باشد. با این حال، به نظر می رسد که انعطاف پذیری بسیار بالای یک سایت پویا و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه بروزرسانی این گونه وبسایت ها، ارزش صرف کمی هزینه بیشتر را داشته باشد.

کجاها از محتوای پویا استفاده کنیم؟

به طور کلی، استفاده از محتوای پویا در همه مراحل بازاریابی مفید و موثر خواهد بود. در واقع، از زمانی که قرار است از طریق ایمیل یا یک کمپین اطلاع رسانی حضور یا شروع فعالیت خود را به کاربر اطلاع دهید تا هنگامی که کالای خود را به فروش می رسانید، می توانید با محتوای پویا سر و کار داشته باشید.

کمک گرفتن از داده های کاربران در طراحی ایمیل اطلاع رسانی، معرفی محصولات و خدمات مرتبط با علایق یک کاربر و نمایش تبلیغات اینترنتی بر اساس نیازهای او، همواره در پیشبرد اهداف صاحبان کسب و کار تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب، استفاده از محتوای پویا در هر مرحله از بازاریابی اینترنتی، هم برای کاربر و هم برای فروشنده کالا و خدمات مفید خواهد بود. این مساله به طور خاص در وبسایت های فروشگاهی تاثیر بسزایی بر گسترش کسب و کار و افزایش فروش خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه