هدف از تولید محتوا چیست؟

در هر ثانیه، محتوای زیادی در اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر می شود. بخش قابل توجهی از آن توسط اشخاص و با اهداف غیر تجاری تولید می شود. همچنین گاهی سازمان ها و شرکت های تجاری برای مصارف داخلی خود به تولید محتوا می پردازند. اجازه دهید در اینجا از این دو مقوله گذر کرده و بر 4 هدف اصلی که یک برند بر اساس آن تولید محتوا می کند، تمرکز کنیم.

چرا محتوای بی هدف کمکی به من نمی کند؟

این نگرش که با تولید محتوای تازه، می توانیم سایت خود را به راس نتایج موتور جستجو ارتقا دهیم، تفکر رایجی است. اما آیا تولید هر چه بیشتر محتوا و تمرکز تنها بر تعداد محتوا راهگشا خواهد بود؟ اگر استراتژی محتوای شما برپایه تولید محتوای بیشتر استوار است، باید در استراتژی خود بازبینی کنید. نه تنها تولید محتوای بدون هدف تاثیر چندانی در برند سازی شما نخواهد گذاشت، بلکه ممکن است محتوای شما از نظر موتور جستجو، محتوای ضعیف (thin content) محسوب شود و شامل جریمه هایی شوید که به سئو سایت شما آسیب می زند.

چرا یک محتوا را تولید می کنم؟

حتماً قبل از شروع تولید محتوا، از خود بپرسید چرا این محتوا را تولید می کنید؟ برای اینکه نشان دهید سایت فعالی دارید؟ یا چون گوگل از تولید محتوای منظم استقبال می کند؟ اگر هدفی مشابه این موارد دارید، در واقع هیچ هدف واقعی پشت محتوای شما نیست. محتوای شما باید حداقل با یکی از اهداف بازاریابی محتوا سازگار باشد و باید قادر باشید برای سایرین درباره آن توضیح دهید.

چهار هدف اصلی تولید محتوا

محتوای سایت تجاری شما باید با یکی از این چهار دلیل هماهنگ باشد:
-    برای بدست آوردن لینک
-    برای ارتقا رتبه بندی سئو
-    برای آموزش مخاطب
-    برای مشارکت اجتماعی
این تمام چیزی است که یک محتوا برای برند شما به ارمغان خواهد آورد. در ادامه هر یک به اختصار توضیح داده می شود.

برای بدست آوردن لینک بیشتر

قطعاً لینک سازی برای سئو شما مفید است. هر چه افراد بیشتری از لینک صفحه شما استفاده کنند و به محتوای شما استناد کنند، اعتبار محتوای شما بیشتر خواهد بود. اما چه نوع محتوایی لینک های بهتری بدست می آورد؟ در درجه اول محتوای شما باید جذاب باشد. در اینجا تنها خوب بودن کافی نیست و نیاز به یک ایده خلاقانه نیز دارید. دقت داشته باشید تولید محتوای لینک ساز، کار آسانی نیست و بهتر است برای تولید محتوا تنها به این هدف بسنده نکنید.  

برای رتبه بندی سئو

اگر می خواهید ترافیک بیشتری از جستجوی ارگانیک داشته باشید، باید به فکر رنکینگ سایت خود باشید. با وجود الگوریتم پاندا دیگر محتوای بی هدف کمکی به سایت شما نمی کند. از آنجا که موتورهای جستجو مایلند برای هر عنوان جستجو، بهترین و مربوطترین نتایج را به نمایش بگذارند. برای ایجاد بهترین محتوا باید بدانید چه چیزی یک محتوا را متمایز می کند. بنابرین مهم است پیش از اینکه شروع به ایجاد محتوا کنید، زمان کافی صرف تجزیه و تحلیل نتایج جستجو برای عنوان مورد نظر کنید. باید نیت جستجوگر، تجربیاتش و پرسونای مشتری و پارامترهای مشابه را در نظر بگیرید.

برای آموزش مخاطب خاص

گاهی نیاز است محتوایی برای یک دسته از مخاطبین ایجاد کرده تا به این طریق آنها را به درون قیف فروش هدایت کنید. مثلاً تولید یک کتاب الکترونیک یا مقاله سفید، ممکن است تاثیری بر رتبه بندی سئو سایت شما نداشته باشد، اما در استراتژی بازاریابی کلی شما جایگاه ویژه ای داشته باشد. زمانی که برای آموزش مخاطبین محتوا تولید می کنید، زمان کافی برای فهمیدن سوالاتی که مخاطبان شما از خود می پرسند، بگذارید. همچنین یک تجزیه و تحلیل شکاف محتوای دقیق انجام دهید. این اقدامات برای این است که هرگونه سوالی که ممکن است برای یک جستجوگر درباره محصولات و خدمات شما پیش آید، پاسخ داده شود. زمانی که کاربر در جستجوی جواب خود به سایت شما وارد شد، با محتوای بیشتری روبرو می شود که او را به درون قیف فروش هدایت خواهد کرد.

برای ایجاد مشارکت اجتماعی

در دنیای امروز، نمی توان از شبکه های اجتماعی صرف نظر کرد. شبکه های اجتماعی زیرساخت قدرتمندی برای حضور و مشارکت یک برند است. از منظر محتوا نیز مهم است که محتواهایی برای مشارکت اجتماعی تولید کنید. البته لازم نیست این تنها هدف یک محتوا باشد و می تواند اهداف دیگر را نیز پوشش دهد. برای چنین محتوایی می توانید از ویدئو، عکس و فرمت های جذاب دیگر استفاده کنید. البته به این معنی نیست که تنها مطلب سرگرم کننده برای مخاطب شبکه اجتماعی خود ایجاد کنید و محتوای شما باید هدفمند باشد.

چند توصیه:

- سعی نکنید حتماً محتوای شما چندین هدف داشته باشد. تولید محتوایی که رتبه بندی شما را بهبود بخشد، لینک های جدیدی ایجاد کند، آموزنده باشد و موجب مشارکت اجتماعی بیشتر شود، عملی نیست. بنابرین یک هدف اصلی در نظر گرفته و برروی آن تمرکز کنید.
- محتوا نیاز به سرمایه گذاری زمان و منابع مالی دارد و باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد. همچنین باید شاخص های کلیدی عملکرد را نیز برای آن محاسبه کنید.  
- برای ایجاد یک تیم تولید محتوای بزرگتر، زمان صرف کرده و مطمئن باشید که همه اعضا از اهداف هر محتوا آگاه هستند و هماهنگی لازم وجود دارد تا از اتلاف منابع و ایجاد محتوای ضعیف جلوگیری کنید.

- مدیریت محتوا در تمام چرخه عمر آن اهمیت دارد.

نوشتن دیدگاه