تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی (E-content یا Digital Content) به دلیل انعطاف پذیری در زمان، مکان و سرعت یادگیری، به محبوبیت فراوانی رسیده است. محتوای الکترونیکی شامل انواع محتوایی است که از طریق رسانه های الکترونیکی مختلف ایجاد و تحویل داوطلبان داده می شود.  این نوع از محتوا در بسیاری از موضوعات و تقریبا در همه مقاطع تحصیلی در دسترس است. امری که می تواند توسط زبان آموزان، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و ... در زمینه های مختلف سطح مهارت گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. محتواهای الکترونیکی به راحتی و در حداکثر سرعت در میان تعداد نامحدودی از کاربران در سراسر جهان قابل اشتراک و انتقال است. به طوری که معلمان، دانش آموزان و دیگران با استفاده از محتوای الکترونیکی می توانند در هر جایی که هستند (حتی در مسافرت) به نیازهای خود برسند. بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که تمامی نهادهای آموزشی اعم از مدرسه و دانشگاه باید بستری را فراهم کنند که امکان استفاده از کتب الکترونیکی برای تمامی داوطلبان فراهم باشد. در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور پیامدهای قابل توجهی برای موسسات آموزشی خواهد داشت.
بحران کرونا این امر را ثابت کرد که جهان باید هر چه سریع تر به سمت دیجیتال شدن و آموزش از راه دور برود. امری که می تواند هزینه های آموزش را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. با کتب الکترونیکی می توان از آن سوی جهان حتی به نقاط محروم نیز اقدام به تدریس کرد.

آژانس یک محتوا به عنوان یکی از برترین شرکت‌های خدماتی محتوا در کنار شماست تا با تولید محتوای الکترونیکی کسب‌وکارتان را ارتقا دهید. برای استفاده از خدمات این شرکت و ثبت سفارش محتوا همین حالا به وبسایت آن مراجعه کنید یا با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

تعریف محتوای الکترونیکی

تولید محتوا یعنی چه؟ محتوا یا همان محتوای الکتورنیکی که به عنوان محتوای دیجیتال نیز شناخته می شود، اشاره به محتوا یا اطلاعاتی دارد که از طریق دستگاه های الکترونیکی مبتنی بر شبکه یا با استفاده از شبکه رایانه ای مانند اینترنت به اشتراک گذاشته می شوند. فرایند خلق چنین محتوایی، تولید محتوا نام دارد.
طبق فرهنگ لغت آکسفورد، "محتوای الکترونیکی، متن و تصاویر دیجیتالی است که برای نمایش در صفحات وب طراحی شده است". طبق گفته نویسنده معروف، ساکسنا اورانگ Saxena Anurag) ) "محتوای الکترونیکی اساسا بسته ای است که شرایطی نظیر از بین بردن بعد فاصله ها ، کاهش هزینه، کاربرپسندی و سازگاری با شرایط محلی را برآورده می کند".
محتوای الکترونیکی پیشرفته را می توان بارها ویرایش و تکثیر نمود و به افراد مختلف تحویل داد. به هنگام تولید محتوای الکترونیکی می توان تمامی موضوعات آموزشی را در قالب محتوای گرافیکی،انیمیشن، پادکست، محتوای متنی، تصاویر و ... گردآوری کرد.

تعریف محتوای الکترونیکی

مراحل طراحی و توسعه محتوای الکترونیکی

هدف از توسعه محتوای الکترونیکی ایجاد جامعه ای غنی از اطلاعات است. همه افراد در جامعه قادر به ایجاد، دریافت، به اشتراک گذاری و استفاده از اطلاعات آن جهت پیشرفت خود هستند.
محتوای الکترونیکی با کیفیت می تواند به عنوان یک معلم کارآمد مجازی عمل کند. به طوری که یک معلم به جای اینکه یک مطلب را چندین بار در کلاس های مختلف تدریس کند، می تواند یک نسخه از تدریس های خود را در قالب یک ویدئوی آموزشی ضبط و در اختیار دانش آموزان خود قرار دهد.

گام اول: برنامه ریزی برای محتوا الکترونیک 

مرحله برنامه ریزی محتوای بسیار مهم است! در واقع برنامه ریزی کردن پایه و اساس هر کاری است که شما باید آن را برای تولید محتوای دیجیتال نیز انجام دهید. در گام اول توجه به مراحل زیر الزامی است:
1. جستجوی عنوان جذاب برای محتوا
اینجاست که باید مقدار قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف کنید. انتخاب یک موضوع جذاب و جنجالی تاثیر به سزایی در جلب نظر مخاطب دارد.
اما دست نگه دارید! نیاز نیست برای پیدا کردن یک عنوان جذاب به مغز خود فشار بیاورید. هر چیزی راهی دارد. پس بهتر است برای یافتن عنوان جذاب نیز از راهش رفت.

در وهله اول پرسونای مخاطب را پیدا می کنیم.

تعریف مخاطبان برای تولید محتوای در هر فرد و مشاغلی متفاوت است. اگر مشاغل شما مبتنی بر فروش محصول و مشتری است، باید به مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند نگاه کرد. سپس می توان به آنها کمک نمود.
اگر مشاغل شما مبتنی بر ارائه خدمات است، باید چند فرضیه دیگر درباره مخاطبان خود ارائه دهید. در هر صورت، شما پس از تولید محتوا فرصت خواهید داشت تا محتوای خود را ویرایش و متناسب با پرسونای مخاطب ایجاد کنید.
اینها سوالاتی هستند که باید از خود بپرسید تا مخاطب خود را بطور کامل بشناسید:

  • مشتری یا مخاطب ایده آل شما کیست؟
  1. سن
  2. جنسیت
  3. وضعیت تاهل
  4. قومیت
  5. دین
  • آنها چه کار می کنند و چه چیزی دوست دارند؟
  1. علاقه و سرگرمی
  2. عقاید بسیار قوی
  • چگونه محصولات را خریداری می کنند؟
  • درد آنها چیست؟
  1. آیا در آنها مشکلات و نگرانی هایی است که شب آنها را بیدار نگه می دارد؟
  2. چگونه می توانید به آنها کمک کنید تا هر یک از این دردها را حل کنند؟

2. یافتن کلمات کلیدی

یافتن کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا بفهمید که کاربران چه چیزی را بیشتر سرچ می کنند؟ سوالات آنها در چه حوزه ای از فعالیت شما است؟
برای این کار ابزارهای مختلفی طراحی شده است که بهترین آنها Ubersuggestو Answer The Public است.
هر دوی این ابزارها به شما امکان می دهند تا از سوالات کارابران مطلع شوید. تخصص خود (حوزه فعالیت خود) را در نوار جستجوی این دو سایت وارد کنید و تمام سوالات و دغدغه های کاربران را ببینید.

گام دوم: فرایند تولید محتوا الکترونیک 

فرآیند ایجاد محتوا احتمالا سخت ترین قسمت باشد! بعد از اینکه برای برنامه ریزی و ایجاد یک استراتژی کمی وقت صرف کردید، وقت آن رسیده تا یک محتوای با کیفیت ایجاد کنید!
اول از همه باید تصمیم بگیرید که چه محتوایی می خواهید تولید کنید.

1. نوع محتوای خود را مشخص کنید 

همیشه مشخص نیست که بهترین محتوا دارای چه مضمونی است. اگر شما یک کارآفرین هستید و این کار را به تنهایی انجام می دهید، توصیه می کنیم محتوایی تولید کنید که در حیطه تخصص شماست.
دلیل این حرف نیز این است که تولید محتوا و بازاریابی محتوا یک فرایند ادامه دار است. اگر از روند کار لذت نبرید و نتوانید محتوای تخصصی تولید کنید، خیلی زود خسته خواهید شد و از گردونه حذف می شوید.
رقبای شما در هر ثانیه در حال تولید محتوا هستند و کافیست لحظه ای غفلت کنید، آنگاه خیلی زود به انتهای صف رانده می شوید.

2. توجه به کیفیت

حال باید تمام وقت خود را صرف تولید محتوای با کیفیت کنید. همیشه به روز باشید و از کلمات ساده استفاده کنید. کلمات ساده باعث می شوند تا طیف وسیعی از کاربران بتوانند محتوای شما را درک کنند. هیچکس با استفاد کلمات سخت و ثقیل موفق و به قول معروف باکلاس نشده است!

گام سوم : به اشتراک گذاری محتوا الکترونیک 

در مرحله آخر شما محتوای خود را از طریق کانال های اشتراکی متفاوت (فیسبوک، اینستاگرام، وبسایت، یوتیوب و ...) با کاربران به اشتراک میگذارید. 

آشنایی با انواع محتوای الکترونیکی

محتوای الکترونیکی در انواع مختلف زیر تولید می شود:

  1. محتوای متنی
  2. محتوای ویدئویی
  3. پادکست
  4. محتوای تصویری
  • محتوای متنی

برای تولید محتوای متنی باید یک موضوع جذاب انتخاب کرد. سپس باید ببینید که محتوا را برای کجا تهیه می کنید. اگر محتوا برای وبلاگ ایجاد شده باد برای موتورهای جستجو بهینه شود تا آنها زودتر مطلب را پیدا کنند.
در ضمن محتوای شما باید بدون حشو، غلط املایی، غلط نگارشی و جذاب باشد.

  • محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی شامل کلیپ های آموزشی و سرگرم کننده می شوند. برای تولید محتوای آموزشی باید یک محیط کاملا ساکت و بدون صدا را انتخاب کنید.
همچنین باید مکان مورد نظر پر نور باشد و هیچگونه سایه و نور اضافی در کلیپ دیده نشود.
افکت ها و موارد فنی را نیز نباید فراموش کرد. حتی المقدور از دوربین های با کیفیت استفاده شود. هیچ مخاطبی دوست ندارد که کلیپ بی کیفیت تماشا کند.

پادکست

تولید محتوای صوتی این روزها بسیار رایج شده است. این محتواها در واقع همان محتوای متنی هستند که توسط یک گوینده ضبط شده اند.
توجه به صدای دلنشین گوینده از مهمترین فاکتورهای ساخت یک پادکست با کیفیت است.
نحوه گویش و تکلم کلام نیز از دیگر فاکتورهای تولید پادکست است. برای مطمئن شدن از کیفیت پادکست از دوستان خود بخواهید که درباره آن نظردهی کنند.

  • محتوای تصویری

محتوای تصویری معمولا برای شبکه های اجتماهی نظیر فیسبوک و اینستاگرام تهیه می شود. این نوع از محتوا معمولا اطلاعاتی را در قالب تصویر به مخاطبان منتقل می کند.
برای تولید محتوای تصویری خوب باید به کیفیت تصاویر و از همه مهمتری مرتبط بودن تصاویر با موضوع توجه کرد. ابزارهای ادیت عکس زیادی وجو.د دارند که امکان ویرایش و افکت دادن را برای ما فراهم می کنند.

 

نوشتن دیدگاه