تولید محتوا چیست؟

محتوا چیست و چه تعریفی دارد؟ 

همیشه و در برخورد اول همه ی آدم ها فکر می کنند محتوا یک کلمه با معنایی سنگین است و حتما باید شامل مطالب جدی و مهم باشد.
اما اصلا اینطور نیست!
تولید محتوا یعنی تولید هر چیزی که مردم زمانی را برای مطالعه یا مشاهده ی آن اختصاص بدهند و یا آن را برای خودشان ذخیره کنند و یا با دیگران به اشتراک بگذارند.

پس تولید محتوا می تواند حتی شامل آموزش رنگ کردن مو در خانه یا حتی اخبار مهم و یا آموزش مقاله نویسی باشد. ببینید چقدر محتوا طیف گسترده ای را به خود اختصاص داده! پس اگر تا حالا دنبال معنایی برای تولید محتوا بوده اید و کاملا گیج شده اید تعجب نکنید. ماهیت این عبارت به دلیل تعمیم گسترده ی آن گیج کننده است.
اما اگر کمی دورتر بایستیم و نگاهی کلی به رسانه ها بیندازیم متوجه می شویم محتوا در همه جا پراکنده شده است و در دسته های مختلف و متفاوتی قرار می گیرد.
شاید باورتان نشود اما اولین اقدام بشر برای تولید محتوا به اشتراک گذاری تجربه ها بوده. به اشتراک گذاری تجربه ها از سالیان دور تا به حال وجود داشته و حتی میتوان گفت تولید محتوا به صورت به اشتراک گذاری تجربه ها عامل ایجاد تمدن شد و رسیدن به سبک زندگی استاندارد یکی از نتایج آن است. قبل از وجود پدیده ای مانند زبان مردم چگونه تولید محتوا میکردند؟
آنها تجربیات خود را به صورت نگاره هایی بر دیوارهای سنگی با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند. پس از پیش رفت تمدن بشری پدیده ای مانند روزنامه و مجله گام مهمی در پیشرفت و توسعه ی مقوله ی تولید محتوا برداشت. هر یادداشت منتشر شده نوعی از تولید محتوا بود.
و پس از آن رسانه های سمعی و بصری مانند رادیو و تلویزیون شیوه ی جدیدی برای ارائه ی محتوا به جهان معرفی کردند.

تولید محتوا چیست؟ - ویکی پدیا

طبق تعریف ویکی پدیا تولید محتوا، به مشارکت در اهدای اطلاعات به هر رسانه ای و به ویژه رسانه‌های دیجیتال گفته می‌شود. اطلاعات اهدایی مذکور برای یک کاربر نهایی در زمینه‌های خاص است. محتوا «چیزی است که باید از طریق یک مدیوم بعنوان گفتار، نوشتار یا هر یک از هنرهای گوناگون بیان شود» محتوا برای بیان خود، توزیع، بازاریابی و انتشار می‌باشد. فرم‌های معمول ایجاد محتوا شامل نگهداری و به روز رسانی وب سایت‌ها، وبلاگ نویسی، عکاسی، فیلمبرداری، تحلیل برخط، نگهداری حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و ویرایش و توزیع رسانه‌های دیجیتال است. مرکز تحقیقات پیو، تولید محتوا را «تولید متریال اهدایی مردم به جهان برخط» توصیف کرده‌است.


اینترنت همه چیز را تغییر داد

با ظهور پدیده ای مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی تولید محتوا به یکی از مهمترین مفاهیم عصر مدرن تبدیل شد. محتوا دقیقا همان چیزی است که صفحات خالی فضای مجازی را پر کرد. امروزه محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد مثل پست وبلاگ، ویدئو، کتاب الکترونیکی، توییت، اینفوگرافیک، تبلیغات. و پس از مدتی انسان مدرن به این نتیجه رسید که هر چه اندیشه ی عامل تولید محتوا قدرتمند تر باشد، محتوای موفق تری ارائه خواهد داد.
از همان ابتدای رونق رسانه هایی همچون روزنامه و مجله نام های تجاری محتوای سفارشی به این رسانه ها می سپردند.
مگر محتوا چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟
ویژگی منحصر به فرد محتوا این است که مخاطب دارد و از طریق مخاطب شما می توانید صدای خود را به طیف گسترده ای از مردم برسانید. پس محتوا وسیله ای برای انتقال غیر مستقیم اطلاعاتی همچون معرفی نام تجاری شماست.

تولید محتوا به انگلیسی 

در انگلیسی تولید محتوا به سه نام متداول استفاده می شود. content generation، content production، content creation و بهترین آن Content Creation است. زیرا کلمه Creation به معنای خلق است و محتوایی که مد نظر ماست محتوایی منحصر به فرد و خلاقانه است. 

محتوای موفق محتوایی است که تولید کننده اش را به هدف برساند. پس آنچه در فرایند تولید محتوا مد نظر قرار می گیرد هدف است.
هدف اصلی هر محتوا مخاطب آن است.
یعنی از طریق محتوا حتما باید دانشی انتقال پیدا کند؟
اصلا اینطور نیست. فقط منحصر به فرد بودن ، تازگی محتوا و تطابق با نیاز مخاطب اهمیت دارد. محتوا حتی ویدئوهای کوتاهی است که در اینستاگرام شما را میخنداند و در صورتی موفق است که آنقدر برای شما به عنوان مخاطب جذاب بوده باشد که وارد صفحه ی اصلی اش شوید و گزینه ی «دنبال کردن» را فعال کنید یا آن ویدیو را برای دوستتان ارسال کنید و یا برای خودتان ذخیره کنید. هدف برای تولید کننده ی محتوا افزایش بازدیدهای مخاطبان است.
هر چه نگاه تولید کننده به محتوا تجاری تر باشد اهمیت مخاطب بیشتر می شود.
البته به خاطر داشته باشید که هر نوعی از محتوا مخاطب های مربوط به خودش را دارد. ولی برخی از محتوا طیف گسترده تری از مخاطبان را به خود جذب می کند. من مثال ویدیوی خنده دار را برای شما گفتم اما ممکن است پیج هایی با محتوای اطلاعات علمی هم مخاتبهای خاص خودشان را جذب کنند.

کاربرد تولید محتوا چیست؟ 

شما به خوبی میدانید که امروزه انسانها برای هر نیازی ابتدا آن را در گوگل سرچ میکنند. این نیازها طیف گسترده ای را شامل میشوند از پیدا کردن نزدیک ترین سوپر مارکت گرفته تا پیدا کردن مدرسه یا آموزشگاه مناسب. پس اگر کسب و کاری دارید و از تولید محتوای دیجیتال غافل بوده اید ...
...

سریع دست به کار شوید!

امروزه هر تجارتی برای پیشرفت و جذب مخاطب نیاز به تولید محتوای دیجیتال دارد.
تولید محتوا چه کاربردی دارد؟
پرسش این سوال نیازمند آشنایی با مفهومی چون «بازرایابی مبتنی بر تولید محتوا» است.
یعنی شخصی برای توسعه ی تجارت خود و قرار دادن آن در معرض مخاطب بیشتر، به تولید محتوا روی می آورد.
در اینجا منظور از محتوا صحبت مستقیم با نیازهای مخاطبان خاص است، که می تواند شامل مخاطب های فعلی یا بالقوه باشد. به همین دلیل درک هدف از محتوا برای تولید اثری با کیفیت بسیار مهم است. محتوا می تواند به خوبی نوشته شده، کاملاً تحقیق شده و خلاقانه تولید شود، اما اگر با مخاطب مورد نظر ارتباط برقرار نکند و نیازی را که مخاطب به دنبال آن است، رفع نکند، وظیفه خود را انجام نداده است.

رشته تولید محتوا

بله. درست است که هر فرد میتواند به نحوی تولید محتوا کند. اما اگر بحث تولید محتوا مبتنی بر بازاریابی باشد، تولید محتوا تبدیل به کاری تخصصی می شود. تولید کننده ی محتوا فردی است ماهر و خلاق که با در نظر گرفتن هدف تجارت شما، نام تجاری شما را به محتوایی جذاب تزریق می کند.
شاید حس میکنید تولید محتوا شباهت ها و تفاوتهایی با «تبلیغات» دارد.
تفاوت اصلی تبلیغات با تولید محتوای مبتنی بر بازاریابی، این است که تولید محتوا قرار است غیرمستقیم به هدف خود برسد. وظیفه ی اصلی تولید محتوا در ابتدا آگاهی بخشی است. پس محتوا قرار است در نتیجه ی راهنمایی مخاطب و رساندن او به اطلاعات مد نظرش به هدف ثانویه اش یعنی جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه بازاریابی بیشتر دست یابد.
دانستن تفاوت میان آگاهی بخشی و به نمایش گذاشتن نام تجاری بسیار مهم است. چیزی که کسی را به رهبر تولید محتوا تبدیل می کند دانستن تفاوت میان این دو مقوله است.
استراتژیست های موفق در زمینه ی تولید محتوا می دانند که چگونه نام تجاری سازمان خود را به روش های مختلف به محتوای آگاهی بخش تزریق کنند – البته این ادغام نیاز به ظرافت بسیاری دارد.
هدف تکرار نام تجاری در جاهای مختلف نیست. بلکه مخاطب باید اول جواب سوال خود را نسبت به چگونگی دریافت کند و در همان مسیر با یک نام تجاری کمک کننده آشنا شود.
ایجاد محتوای موفق توسط یک فرآیند کاملاً ثابت شروع می شود. ما به نشان خواهیم داد که چگونه ایجاد محتوای عالی می تواند به مخاطبان در یافتن راه حل و پاسخ به مشکلاتشان کمک کند.
آگاهی از فرایند تولید محتوا به درک شما نسبت به معنای این عبارت کمک می کند.

این فرایند از کجا شروع می شود؟

تولید کننده ی محتوا برای پیدا کردن ایده ی مناسب از جاهای مختلف ایده میگیرد. انتخاب ایده، وابسته به هدف است و پیدا کردن زاویه دید مناسب بسیار چالش برانگیز است و خلاقیت در این مورد حرف اول را می زند.
ایده های خلاقانه چگونه تولید می شوند؟
از طریق جستجوی کلمات کلیدی فرصت ها را پیدا می شوند. تحقیق کلمات کلیدی یک روش خارق العاده برای کشف چگونگی صحبت با مخاطبان درباره یک موضوع است. علاوه بر این، تحقیق در مورد کلمات کلیدی می تواند کمک کند فرصت های جدیدی برای انتشار محتوا در آینده کشف شوند.
تولید محتوا یک ارتباط دو سویه است. و سوی دیگر این ارتباط که مخاطبان هستند نیز بسیار اهمیت دارند. در تولید محتوا نظر مخاطب ها بسیار اهمیت دارد. از طریق آگاهی نسبت به نظرات مخاطب ها میتوان به ایده های جدیدی دست یافت. پرسیدن از مشتریان ممکن است یک روش ساده برای ایده گرفتن به نظر برسد، اما مخاطبان همیشه سوالات بی جوابی دارند که سعی بر جواب دادن به آنها به نوعی تولید محتوایی جدید و مرتبط است. ایجاد محتوا پیرامون این سوالات تأثیر مستقیم و معنی داری بر تعداد مخاطب ها خواهد داشت.
تولید کننده ی محتوا خود را به جای مخاطب قرار می دهد.
در فرایند تولید محتوا هرگز از چشمان خود به موضوع نگاه نمی کند. مخاطب را درک می کند و برای این کار نیاز دارد در تمامی مراحل تولید محتوا خودش را به جای مخاطب بگذارد. همیشه به این مساله فکر می کند که از نگاه مخاطب چه چیزی جذاب و مفید به نظر می رسد. تقریبا همه ی سوالهای متداول در حوزه ی فعالیت خود و پاسخ صحیح به آنها را می داند.
زمان خاصی را به ایده پردازی اختصاص می دهد. ایده پردازی دقیقا نقطه ی شروع ماجراست و موضوعی تعیین کننده برای سایر مراحل تولید و نشر محتواست. دانش، نقش مهمی بر مساله ی ایده پردازی دارد. هر چه شخص دانش بیشتری داشته باشد میتواند خلاقیت بیشتری در ایده پردازی به کار گیرد. یکی از راه های تقویت پشتوانه ی علمی در مساله ی ایده پردازی. انجام ایده پردازی به صورت گروهی است. اگر تیم تولید محتوایی وجود داشته باشد، تولید کننده ی محتوا همیشه ترجیح می دهد ایده پردازی را به صورت گروهی انجام دهد. از این طریق از دانش یک گروه استفاده کرده که چندین برابر دانش یک شخص است. یکی از مفید ترین منابع دانش برای تقویت ایده پردازی پاسخ دادن به سوالات مخاطبهاست. هر چه پرسش و پاسخ بین تولید کننده محتوا و مخاطبهایتان بیشتر باشد منبع دانش بهتری برای انتخاب ایده های بعدی است.
راه دیگر برای پیدا کردن ایده های ارزشمند، بررسی رقبا است. تولید کننده ی محتوا، محتوای رقیبان را تحلیل می کند و از آنها ایده میگیرد. می بیند که رقبای تجارت مورد نظر با تمرکز بر چه مواردی مینویسند. با استفاده از این روش نه تنها ایده هایی خوبی میگیرد بلکه میتواند با آگاهی از رویکردهای تکراری آنها، سعی کند از رقبای خود متمایز باشد.

برنامه ریزی برای تولید محتوا

یکی دیگر از راه هایی که به تولید کننده ی محتوا کمک میکند شکل محتوا را انتخاب کند، جستجوی کلمه کلیدی است.
برای درک بهتری از محتوا و انواع آن «جستجو کنید»!
یک کلمه ی کلیدی انتخاب کنید و آن را در گوگل جستجو کنید. بعد از جستجوی کلمه ی کلیدی مد نظر، اولین پیشنهادات در صفحه ی اول گوگل را مشاهده کنید. دقت کنید برای نوع محتوای مدنظر چه شکلی انتخاب کرده اند. خواهید دید که علاوه بر متن از ویدئو، پادکست و یا اینفوگرافیک هم استفاده شده است.
این نکته خیلی اهمیت دارد: برای پیدا کردن محتوا حتما باید کلمه های کلیدی را بدانید.
اگر مقیاس محتوای مد نظر بزرگ باشد چه اتفاقی می افتد؟
هر چه مقیاس محتوا بزرگتر باشد کلمات کلیدی بیشتری را شامل می شود و در نتیجه شما به وسیله ی جستجوی کلمات کلیدی مختلفی می توانید به محتوای مد نظرتان دسترسی پیدا کنید.
هر چه پروژه ی محتوایی بزرگتر و پیچیده تر باشد از انواع بیشتری از محتوا مثل انواع ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک و ... استفاده خواهد شد.

کلام آخر

چه بهتر است که به جای تکرار نام تجاری با ارائه ی اطلاعات، نام تجاری تان را در محتوا معرفی کنید و قدرت تولید محتوا دقیقا همین ویژگی متمایز کننده اش از تبلیغات است.

نوشتن دیدگاه