آموزش تولید محتوا

فرقی نمی کند در کجا زندگی می کنید یا چه شغلی دارید، همه ی ما محتوایی برای ارائه داریم و دوست داریم این محتوا در ابعاد بزرگتر و به بهترین شکل ممکن در اختیار مخاطبانمان قرار بگیرد. اما آیا برای تولید محتوا در قرن 21 آماده هستیم؟ آیا برای موفقیت محتوای خود، نیاز به آموزش داریم؟ آیا برای آموزش، نیاز به پیش نیازهایی داریم؟ چه چیزهایی را باید آموزش ببینیم؟ در این مطلب به این سوالات و سوالات مشابهی که ممکن است در ذهن داشته باشید، پاسخ می دهیم.    

چرا آموزش تولید محتوا نیاز است؟

امروزه تولید محتوا جزو 20 شغل برتر جهان است و روز به روز کارشناسان تولید محتوای بیشتری فعالیت خود را آغاز می کنند. بنابرین تولید محتوا یک تخصص است و افرادی در جهان، آن را به عنوان شغل خود برگزیده اند. درک این حقیقت که تنها تولید کننده محتوا نیستید و رقبای حرفه ای وجود دارند، بهترین دلیل است چرا باید مهارت های خود را در این زمینه ارتقا دهید. البته برای تولید محتوا نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیست و با آموزش مناسب می توانید یک تولید کننده محتوای حرفه ای شوید.

آموزش تولید محتوا، مناسب چه کسانی است؟

در جواب به این سوال باید گفت آموزش تولید محتوا مناسب همه افراد است. اما طبیعتاً برای ورود به هر حرفه ای باید توانایی ها و علاقه مندی های خود را در نظر بگیرید. آیا به تولید محتوا علاقه مند هستید؟ آیا خلاقیت و ذوق نویسندگی و تولید محتوای دیجیتال دارید؟ آیا محتوای ارزشمندی دارید که می خواهید به دیگران ارائه کنید؟ آیا سعی در جذب مخاطبین و احتمالاً مشتریان احتمالی بیشتر دارید؟ آیا در حال تولید محتوا هستید اما نتیجه مورد نظرتان حاصل نشده است؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، بهتر است هرچه زودتر آموزش خود را شروع کنید.

پیش نیازهای آموزش تولید محتوا چیست؟

بسته به نوع محتوای شما و وسعت انتشار آن، نیاز به آموزش های مختلفی دارید.

- آشنایی با مهارت های نویسندگی و اصول نگارش و کپی رایتینگ
- آشنایی با جستجوی وب و شبکه های اجتماعی
- آشنایی با کامپیوتر و نرم افزارهای آفیس
همچنین دانش در زمینه های زیر نیز به شما در پیمودن راه کمک شایانی می کند:

- آشنایی با فتوشاپ و ابزار گرافیکی
- آشنایی با زبان های روز دنیا
- آشنایی با یک سیستم تولید محتوا
- آشنایی با سئو

به یاد داشته باشید که شما در شروع کارتان هستید و لازم نیست در همه این موارد متخصص باشید.

منابع آموزش تولید محتوا

علاوه بر دوره های تولید محتوا، سایت ها، کتاب ها، مقالات، مطالعات موردی، فیلم ها و پادکست های آموزشی به اکثر زبان های زنده دنیا موجود است که به شما در تولید محتوا کمک می کنند. در اینجا به معرفی چند منبع معتبر در این زمینه می پردازیم.

 hubspot academy

شرکت هاب اسپات از زمان تاسیس در سال 2006، در زمینه های بازاریابی محتوا، تولید محتوا، سیستم مدیریت محتوا، خدمات وب و سئو فعالیت می کند. آکادمی هاب اسپات که یک آکادمی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود، دوره های آنلاین رایگانی در زمینه بازاریابی محتوا، بازاریابی درونگرا، ایمیل مارکتینگ و شبکه های اجتماعی ارائه می دهد. برای مثال دوره بازاریابی محتوای آن، شامل 12 درس، 56 ویدئو و تعدادی آزمون بوده که مجموعاً کمتر از 7 ساعت زمان می برد و در پایان، مدرک پایان دوره رایگان نیز دریافت خواهید کرد.

 Google: Promote a business with content

گوگل دوره ای تحت عنوان یک کسب و کار را با محتوا ارتقا دهید دارد. این دوره 3 ساعته رایگان بوده و برای تازه کاران مناسب می باشد. آموزش های ویدئویی، نکات آسان برای استفاده، ارزیابی های پایانی و دسترسی نامحدود، سرفصل های این آموزش است. در این دوره نیز کوییزهایی تعیین شده و می توانید مدرک دوره را دریافت کنید.

Udemy: Content Marketing Masterclass

دوره بازاریابی محتوای حرفه ای سایت Udemy، شامل سرفصل هایی شامل تولید محتوا، ارتقا، کپی رایتینگ، سئو، بازاریابی ایمیلی و... می باشد. البته برای استفاده از این دوره باید هزینه بپردازید. این سایت با بیش از 11000 فراگیر و 4.5 ستاره، از سایت های معتبر بوده که مدرک پایان دوره نیز ارائه می دهد. طول دوره نزدیک به 4 ساعت است و شامل 14 بخش و 94 سخنرانی می باشد.

چه چیزهایی در دوره های آموزش محتوا آموزش داده می شود؟

سرفصل های دوره های تولید محتوا می تواند متغیر باشد اما چیزی که واقعاً نیاز دارید بدانید این است که چگونه پرسونای مخاطب خود را بشناسید و بسته به نیاز و علاقه آنها بنویسید؛ چگونه ایده های مناسب را پیدا کنید؛ چگونه رقبای خود را رصد کنید و محتوای ارزشمندتری ارائه کنید؛ چگونه از عناوین و تیترهای بهتری استفاده کنید؛ لحن شما چگونه باشد؛ از چه ابزاری برای ارئه محتوای خود استفاده کنید؛ چگونه کیفیت و کمیت محتوای خود را اندازه بگیرید؛ روش های کسب درآمد از محتوای شما چگونه است؛ چگونه محتوای خود را با توجه به سئو بهینه کنید و چیزهایی از این دست که شما را به یک تولید کننده محتوای حرفه ای تبدیل خواهد کرد.

چه زمانی برای آموزش تولید محتوا نیاز است؟

حتماً با تبلیغاتی از این دست برخورد کرده اید: (دوره کامل MBA تنها در چند جلسه، آموزش زبان به صورت حرفه ای در چند ماه، یا انواع همایش ها، سمینارها، وبینارها و... که ادعا می کنند در یک زمان اندک، یک مهارت جدید می آموزید). واقعیت این است که هر آموزشی باید متناسب با آموزش گیرنده و دانش فعلی او باشد. در تولید محتوا، علاوه بر آشنایی و مهارت در تولید محتوا و روش های آن، نیاز به ویرایش و بهینه سازی محتوای خود دارید. حتی بعد از به اشتراک گذاشتن محتوای خود، آشنایی با مفاهیم سئو و بازاریابی محتوا به شما کمک می کند موفقیت آن را تضمین کنید. ممکن است هم اکنون در بخش هایی از این پروسه مهارت کافی داشته اما در بخش های دیگر نیاز به آموزش کامل داشته باشید. بنابرین آموزش تولید محتوا برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود و ممکن است از چند ساعت تا چند هفته زمان ببرد. البته نگران نباشید. با اندکی اشتیاق در کمترین زمان ممکن یک تولید کننده محتوا خواهید بود.

آیا می توان بدون گذراندن دوره های حرفه ای و به صورت خودآموز، تولید محتوا را فرا گرفت؟

احتمالاً این سوال ذهنتان را درگیر کرده است. پاسخ شما مثبت است. در واقع با حجم زیاد محتوای آموزشی موجود در فضای اینترنت، از نظر تئوری حتی می توانید خلبانی هواپیما را نیز فرا بگیرید. اما به این نکته دقت داشته باشید که در موضوعات تخصصی مانند تولید محتوا، مطالعه چند کتاب و مشاهده چند ویدئوی آموزشی، به تنهایی کافی نبوده و شما باید بتوانید در یک بازار به شدت رقابتی، محتوای خود را عرضه کنید. بهره گیری از سرفصل های منظم و تجربیات یک متخصص نه تنها شما را با زیر و بم این حرفه آشنا می کند، بلکه به مراتب در زمانی که صرف آموزش خواهید کرد، صرفه جویی می کند. گذشته از این، حتماً برایتان پیش آمده است که شروع به آموزش یک مهارت تازه به صورت خودآموز کنید اما بعد از پیمودن گام های آغازین، آن را رها کنید. این تجربه مشترک همه ماست. پس اگر در این راه جدی هستید، پیشنهاد ما استفاده از دوره های تولید محتواست.

هزینه دوره تولید محتوا

قبل از شروع هر مهارتی باید از خود بپرسیم که آموزش آن چه هزینه و چه بازده ای به همراه خواهد داشت. تا اینجا ذکر شد که این دوره ها متناسب با فراگیران متغیر است و قرار نیست خیلی هم طولانی باشد. بنابرین، هزینه های این دوره ها نیز با توجه به نیازها و سطح فراگیران متفاوت بوده و احتمالاً با هزینه های آموزشی دیگر که برای ارتقا زندگی و فرصت های شغلی بهتر گذرانده اید، قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به اهمیت این آموزش ها در دنیای امروز و نقشی که تولید محتوا ایفا می کند، گذراندن این دوره ها، می تواند ایده هوشمندانه ای باشد.

سخن پایانی در خصوص آموزش تولید محتوا

با پیشرفت های فناوری و تغییرات سبک زندگی، رفته رفته تولید محتوا به صورت یک حرفه تخصصی درآمده و موفقیت در آن، نیازمند آموزش های حرفه ای است. هر چند این آموزش ها منحصر به یک عده اندک نبوده. در واقع همه ما محتوایی برای ارائه داریم و بسته به اهمیت محتوای ما و تاثیر آن در حرفه و زندگی ما، باید خود را با روش های جدید تولید محتوا وفق دهیم. مسلماً کسانی که در این زمینه دانش و تجربه بهتری داشته باشند، موفق تر خواهند بود.

 

نوشتن دیدگاه